Årsboken 1997

Karolinska Förbundets årsbok 1997 innehåller föredrag av Alf Åberg och Åsa Karlsson som hållits vid förbundets årsmöten. Alf Åbergs föredrag handlar om de dramatiska händelserna ödesåret 1697, och Åsa Karlsson berättar om skattepolitiken under Karl XII:s tid.

Finn Bergstrand behandlar i en artikel svenskarnas förhandlingar med pirater på 1710-talet, och Martin Linde skriver om en besvärlig häradsskrivare som tjänstgjorde i Värmland och hamnade i konflikt med både bönder och landshövding. Numismatikern Bertel Tingström ger ett bidrag till vår kunskap om de nya mynt som präglades under Görtz’ tid. I boken publiceras även några essäer av Frans G. Bengtsson med samlingsrubriken Karoliner. Alf Åberg har skrivit en inledning till dessa.