Årsboken 1998

Karolinska Förbundets årsbok 1998 innehåller bland annat föredrag av Gunnar Eriksson och Sören Klingnéus. Gunnar Eriksson talade vid årsmötet 1999 om Olof Rudbecks Atlantica, och Sören Klingnéus berättade vid årsmötet 1998 om sin avhandling Bönder blir vapensmeder. Protoindustriell tillverkning i Närke under 1600- och 1700-talen.

Stellan Dahlgren ger i en artikel en inträngande analys av ekonomisk politik och teori under Karl XI:s tid, och Anna Maria Forssberg skriver om de hyllningsvisor som diktades i Sverige efter segern i slaget vid Narva 1700. Arne Jansson berättar om Melchior von Schlangenfeldt, en av den svenska statens kreditorer under 1600-talet. I ett föredrag från ett symposium i Poltava i juli 1999 visar Bertil Wennerholm hur uppgifter om erövrade fantroféer kan kasta nytt ljus över det ödesdigra slaget 1709.