logo

Pavel Konovaltjuk och Einar Lyth: Vägen till Poltava. Slaget vid Lesnaja 1708

Pavel Konovaltjuk och Einar Lyth: Vägen till Poltava. Slaget vid Lesnaja 1708, Svenskt militärhistoriskt biblioteks förlag 2009, 264 s.

Slaget vid Poltava har blivit omskrivet i litteraturen, särskilt de senaste åren inför och under 300-årsminnet. Men upptakten till Poltava har inte tilldragit sig lika stort intresse.

Denna lucka har nu Pavel Konovaltjuk och Einar Lyth fyllt i med sin nya bok om slaget vid Lesnaja 1708. Det här är en bok som inte bara handlar om ett slag utan om mycket mer. Författarna har låtit boken delvis kretsa kring general Adam Ludvig Lewenhaupt som ledde den armé som kallats den kurländska armén (men den har också haft andra namn i historielitteraturen). Denna armé skulle ansluta till Karl XII:s huvudarmé rikt försedd med förnödenheter, men planen kunde inte fullföljas som det var tänkt. När Lewenhaupts trupper äntligen anslöt till huvudarmén i oktober 1708 var den kraftigt decimerad och hade förlorat mycket av trossen. Konovaltjuks och Lyths bok beskriver varför det blev så.

Boken handlar om fälttåget fram till Lesnaja, slaget och om arméns befälhavare Lewenhaupt. Perspektivet är både svenskt och ryskt och författarna har gemensamt hittat och undersökt många nya källor både på svenska och ryska som ger nytt ljus åt händelserna. Det är en stor tillgång att båda sidor kan undersökas och beskrivas på någorlunda lika villkor. Litteraturen om stora nordiska kriget tenderar annars att ha stark slagsida åt det svenska materialet, men det framgår här att den ryska utvecklingen är viktig för att förstå kriget.

Bokens största förtjänst tycker jag ändå är något helt annat. Författarna har tryfferat sin anrättning med faktarutor som ger inblick i det mesta som rör ett fälttåg, men även enskilda händelser och människoöden. Det kan handla om fältprästerna, uniformering, hästar, brännvin, trolldom, judiska handelsmän m.m. Sammantaget ger dessa faktarutor grundläggande kunskap om militärhistoria och är mycket användbara för den som inte är militärt eller militärhistoriskt skolad. Dessutom har man inte varit snåla med kartor och skisser som visar fälttåget och de olika slagen. Boken är rikt illustrerad med samtida bilder men också en mängd pedagogiska och underfundiga teckningar av Alf Lannerbäck.

Hitta boken i Libris

Åsa Karlsson

Publicerad i Karolinska förbundets årsbok 2010