Populärhistoria och dess möjligheter – paneldebatt med Peter Englund, Maja Hagerman och Marika Hedin

Under våren har Kungl. Hovstaterna arrangerat föreläsningsserien ”Karl XII i nytt ljus” i samarbete med Dramaten och Karolinska Förbundet. Detta för att ge en bakgrund till sommarens stora begivenhet: den nyskrivna pjäsen ”Carolus Rex”. Som ett led i samarbetet mellan Hovstaterna och nationalscenen har Dramaten förlagt sitt sommarspel till Riddarholmskyrkan. Där kommer pjäsen om Karl XII att spelas från slutet av juni till början av augusti.

Efter avslutad föreläsningsserie — och två dagar innan premiären — arrangeras denna paneldebatt om populärhistoria; dess möjligheter och begränsningar. Historia kan gestaltas och populariseras på många sätt: i museiutställningar, i film och på teater, i romanform … Det skapar möjlighet att engagera och intressera. Men innebär popularisering nödvändigtvis också en förenkling som är på kollisionskurs med den akademiska historieskrivningen? Ja, är inte all historieskrivning en form av popularisering: en generalisering av den historiska verkligheten? Var går gränsen?

Paneldeltagare:

Maja Hagerman, författare, vetenskapsjournalist och TV-producent. Har bl a publicerat ”Spåren av Kungens män” (Augustpriset 1996) och ”Det rena landet. Om konsten att uppfinna sina förfäder” (2006), producerat TV-serien ”Tusenårsresan” 1989 och dokumentären ”Den keltiska gåtan” 2002. Den senaste boken ”Försvunnen värld: Om den största arkeologiska utgrävningen någonsin i Sverige” utsågs 2011 till Årets bok om svensk historia. Fil. hedersdoktor vid Uppsala universitet 2012.

Marika Hedin, museichef och historiker. Chef för Museum Gustavianum, tidigare chef för Vasamuseet och dessförinnan för den publika verksamheten vid Nobelmuseet. Fil. dr i historia (Stockholms universitet). Har bl a publicerat ”Ett liberalt dilemma” 2002, den prisbelönta ”Bilden av svensk historia” 2005 och ”Vasa – historien om ett skepp” 2011. Tekn. hedersdoktor vid Uppsala universitet 2012.

Peter Englund, professor, historiker och författare. Svenska Akademiens ständige sekreterare. Fil. dr i historia (Uppsala universitet). Har bl a publicerat ”Poltava: Berättelsen om en armés undergång” 1988, ”Ofredsår: Om den svenska stormaktstiden och en man i dess mitt” (Augustpriset 1993), ”Silvermasken: En kort biografi om drottning Kristina” (2006) och ”Stridens skönhet och sorg: Första Världskriget i 212 korta kapitel” 2008.

Riksmarskalk, professor Svante Lindqvist är moderator.

När: Onsdagen den 25 juni kl 18.00

Var: Karl XV-salen, Kungl. Slottet (Ingång Västra Valvet)

Arrangör: Kungl. Hovstaterna, i samarbete med Dramaten och Karolinska Förbundet

Biljetter:

Karolinska Förbundets medlemmar erbjuds biljetter till rabatterat pris (100:- mot normala 150:-). För biljettbokning, var god kontakta Johan Lundgren (johan.lundgren@royalcourt.se).